ELTE IK Nyílt Nap - 2010. november 11.

Informatikai Kar Nyílt Napja

Időpont: 2010. november 11. (csütörtök), 10 óra

Helyszín: 1117 Budapest, Pázmány Péter sétány 1/A., Északi épület, Gömb aula

A nyílt nap keretében az érdeklődők megismerkedhetnek az Informatikai Karon folyó képzésekkel, a felvételi eljárással kapcsolatos tudnivalókkal. A vendégek a kiállító standoknál érdeklődhetnek a karon induló szakokról, közvetlenül feltehetik kérdéseiket az érintett oktatóknak, hallgatóknak. A Felvételi Iroda standjánál az iroda munkatársai válaszolnak az egyedi kérdésekre. A Hallgatói Önkormányzat Képviselői bemutatják a kari diákélet sokszínűségét (közélet, sport, TDK, hallgatói juttatások).

Az érdeklődők a nyílt nap keretében óralátogatásokon vehetnek részt.

Program | Bemutató órák | Standok | Program

9:00 – 10:00: Regisztráció

10:00 – 11:00: Megnyitó – a vendégeket köszönti Dr. Kozma László dékán

A programtervező informatikus BSc és a programtervező informatikus MSc bemutatása – előadó Dr. Gergó Lajos oktatási dékánhelyettes

Kutatás, fejlesztés, nemzetközi kapcsolatok az Informatikai Karon - előadó Dr. Horváth Zoltán nemzetközi ügyek rektorhelyettese

A 2010/2011. tanévre jelentkezők felvételi sajátosságai az ELTE Informatikai Karon

11:00 – 16:00: Óralátogatások az Informatikai Karon

Kiállító standok – Szemelvények, bemutatók az Informatikai Karon folyó képzésekről, kutatásokról és a hallgatói munkákból

Bemutató órák

Egyenletektől a 3D-s játékokig

Oktató: Klár Gergő

Időpont: 12:00-13:00

Helyszín: Pázmány Péter sétány 1/C, 0.805

Beharangozó:

A számítógépes grafika terjedése az elmúlt években a hardver fejlődésének egyik húzó tényezőjévé vált. Játék, és nem csak játék programokban egyre élethűbb és részletesebb látvánnyal találkozhatunk. Az előadás során az érdeklődők megismerhetik a számítógépes grafika matematikai és algoritmikus hátterét, majd láthatnak pár példát a kurzust elvégzett hallgatók munkáiból.

Kitekintésként megvizsgálunk pár "profi" animációt és alkalmazást, megmutatva a fejlődés irányát a leendő MSc-s hallgatóknak.

Hasznos algoritmusok és adatstruktúrák, érdekes alkalmazások

Oktató: Dr. Fekete István (fekete@inf.elte.hu ), Giachetta Roberto (groberto@inf.elte.hu)

Időpont: 13:00-14:00

Helyszín: Pázmány Péter sétány 1/C, 0.805

Beharangozó:
Az informatikus munkájának sikere gyakran azon múlik, hogy sikerül-e
megfelelő adatszerkezeteket és hatékony algoritmusokat találni az
adott probléma megoldásához. Az eszköztár elsajátítható! Az előadás
ízelítőt ad az Algoritmusok és adatszerkezetek c. kétféléves tantágy
anyagából. Utána pedig betekintést nyújt két olyan alkalmazásba
(távérzékelt felvételek , gyógyszermolekula gráfok), ahol már haladó
szinten és összetett módon alkalmazzák a szóban forgó eszköztárat.

Funkcionális programozás

Oktató: Diviánszky Péter

Időpont: 11:15-11:55

Helyszín: Pázmány Péter sétány 1/C, 0.805

Beharangozó:

A funkcionális programozás az imperatív programozási nyelvektől eltérő szemléletű. Az órán bemutatjuk a funkcionális programozás alapelveit. A funkcionális nyelven nagyon kényelmes függvényekkel dolgozni, ábrákat, animációkat, generálni és egyszerű interaktív programokat készíteni. Az óra során erre mutatunk látványos, a középiskolások számára is érthető példákat.

Kapcsolat: divip@aszt.inf.elte.hu

Programozás

Oktató: Dr. Gregorics Tibor (gt@inf.elte.hu )

Helyszín: Pázmány Péter sétány 1/C, 0.805

Időpont: 14:00-15:00

Ismertető: egy egyszerű feladat megoldásának tervezése és C++ nyelvű megvalósítása.

Egyszerű programozási feladat megoldása c. előadáson készült C++ program forrásfájljai

Matematikai alapozás

Oktató: Kudela Gábor

Időpont: csütörtök 12:30-14:00

Helyszín: Pázmány Péter sétány 1/C, 0.311 (Kőnig terem)

Létszám: max. 10 fő

Ismertető:A tárgy célja az, hogy szintre hozza azokat a hallgatókat, akik hiányos (legalábbis ELTE-s mércével hiányos) matematikai tudással érkeznek.

Web-animáció

Oktató: Pluhár Zsuzsa (pluharzs@ludens.elte.hu )

Időpont: csütörtök 12:00-13:30

Helyszín: Pázmány Péter sétány 1/C, PC 9-es labor

Létszám: max. 10 fő

Ismertető: A kurzus célja, hogy a hallgatók elsajátítsák az interneten elterjedt animációk készítésének technikáját.
A gyakorlatokon az Adobe Flash CS4-et kihasználva technológiai és
elméleti tudást szerezhetnek az egyszerűbb animációktól kezdve a
bonyolultabb, interaktív alkalmazásokig.
Csütörtökön az első lépéseket tesszük meg az actionscript területén,
belépünk a flash programozásának rejtélyes világába.

Modellek és algoritmusok

Oktató neve: Chripkó Ágnes (c.agi@mail.datanet.hu )

Időpont: 12:15-13:45

Helyszín: Déli Tömb, 3-219

Létszám: 2 fő

Az óra rövid leírása: fizikai feladatok modellezése és megoldása felsőbb matematikai eszközökkel.

Standok

Helyszín: Pázmány Péter sétány 1/C. , Déli tömb, Nyugati bejárat

Időpont: 9:00 – 14:00

Scratch – tanulj meg 10 perc alatt programozni

A Scratch egy ingyenes programozási környezet, amellyel játékokat,
animációkat vagy meséket is készíthetsz (magyar nyelven is!). 10 perc
alatt megtanulhatod az alapokat és honlapunkból továbbfejlesztheted
tudásod. Emellett kipróbálhatod azokat a látásnevelő és gépelésoktató
alkalmazásokat, melyeket hallgatóink szakdolgozatként készítettek a
miskolci utcai gyengén látók általános iskolájának.

http://scratch.inf.elte.hu/

Kapcsolat: Turcsányi-Szabó Márta, Miksztai-Réthey Brigitta és szakdolgozatosok

Digitális Karácsonyi üdvözlet készítése

A hagyományos Karácsonyi üdvözlőlapok ideje lejárt. A 21. században
menőbbnek számít egy multimédiás, interaktív digitális üzenet, amit
magunk készíthettünk, akár személyre szólóan is. Gyere és nézd meg
milyen eszközökkel lehet ilyen huncut üdvözleteket küldeni.
Kapcsolat: Turcsányi-Szabó Márta (turcsanyine@ludens.elte.hu )

Interaktív játékok Internetre - Hallgatói munkák bemutatója

A Web animáció órán készült legélvezetesebb játékokat most bárki
kipróbálhatja. Élvezetes ügyességi-, logikai- és kreatív-játékok a
játszani szeretőknek. Ezt a szintű tudást bárki megszerezheti a Web
animáció a tárgy elvégzése során. Akit a megvalósítás is érdekel, nem
csak a játék, az órára is ellátogathat a délután folyamán.
Kapcsolat: Miksztai-Réthey Brigitta (rpb@ludens.elte.hu )

Feldspar projekt stand

Új programozási nyelv digitális jelfeldolgozáshoz

A digitális jelfeldolgozás különféle jelsorozatok (pl. kép, hang stb.) számítógépes feldolgozását jelenti. Amikor például telefonálunk, a hangunkat egy sor digitális jelfeldolgozó algoritmus (pl. kódolás, dekódolás, zajszűrés stb.) alakítja, amíg megérkezik a partner telefonjára. A digitális jelfeldolgozásnak tehát nagyon fontos szerepe van a távközléssel foglalkozó cégek számára. A telefonos példából az is kiderül, hogy ezeknek a programoknak elég gyorsnak kell lenniük ahhoz, hogy a gyakorlatban használhatók legyenek (azaz ne okozzanak nagy késéseket telefonbeszélgetés közben). Az ipari alkalmazásokban ezért speciális processzorokat és alacsonyszintű programozási nyelveket használnak, amelyek gyakran speciális utasításokat tartalmaznak. Ezek a programok elég nehezen átláthatóak, és egy új processzor megjelenésekor ráadásul újra kell írni őket. A projektünk feladata egy olyan új programozási nyelv tervezése, amelyben kényelmesen és átláthatóan, a konkrét processzoroktól függetlenül lehet megírni a digitális jelfeldolgozó algoritmusokat. Ezeket a programokat pedig egy fordítóprogram segítségével, automatikusan kell átalakítanunk olyan hatékony, C nyelvű programokká, amiket ma még kézzel írnak a programozók. A feladattal az Ericsson bízta meg az ELTE és a göteborgi Chalmers Egyetem kutatócsoportjait. A munka 2009. január óta tart, az első publikus verziót októberben adjuk ki tesztelésre. A programjaink szabadon használhatóak és nyílt forráskódúak lesznek.

Kapcsolat: Dévai Gergely (deva@elte.hu ), Leskó Dániel (lesda@inf.elte.hu )

Erlang projekt stand

Minden szoftver fejlesztése során eljön az a pillanat, amikor fontossá válik a forráskód karbantartása, esetleges további fejlesztéshez való átszervezése. Az ehhez szükséges változtatásokat gyakran kézzel végzik a programozók, ami rengeteg hibalehetőséget hordoz magában. A szükséges transzformációk végrehajtásának legbiztonságosabb módszere a refaktoráló szoftverek használata. A refaktorálás (kód-újrastruktúrálás) a forráskód belső szerkezetének különböző módosításait jelenti a program jelentésének, viselkedésének a megtartásával. A RefactorErl projekt Erlang programokhoz készít refaktoráló eszközt. Az Erlang egy dinamikusan típusos funkcionális programozási nyelv, melyet az Ericsson alkotott meg nagy hibatűrő, konkurens, elosztott valós idejű alkalmazások fejlesztésére, mint a telekommunikációs szoftvereik. A 90-es években kikerült az Ericsson falai közül, és azóta töretlenül teret hódít magának a világban, de már nemcsak a telekommunikációs (T-Mobile, Motorola) körökben, hanem például a pénzügyi vagy éppen Web alkalmazások (Yahoo! bookmark, Facebook chat service) körében is.

A nyelv dinamikus volta komoly feladat elé állította a projekt résztvevőit. Az oktatók és doktoranduszok munkáján kívül a projekt eredményességéhez a BsC-s és MsC-s hallgatók nagy számú jelenléte és aktív tevékenysége is nagyban hozzájárul. A projekt eredményességét tükrözi, hogy

- az iparban alkalmazható szoftvert készít és évről évre sikeresen teljesíti a kitűzött feladatait

- több szakdolgozat, diplomamunka és TDK dolgozat született a projekt részfeladataiból

- nemzetközi publikációkban jelennek meg az eredményeink.

A RefactorErl projekt ipari partner, az Ericsson Magyarország, megbízásából és támogatásával működik az egyetemen. Nemzetközi kapcsolataink révén a hallgatóink külföldön is tapasztalatot szerezhetnek az Erlang nyelvről a University of Kent, illetve a University of Scheffield egyetemen, Angliában.

További információ: https://plc.inf.elte.hu/erlang/

Kapcsolat: Tóth Melinda (toth_m@inf.elte.hu )

F# projekt stand

Napjainkban egyre nagyobb és összetettebb rendszerek készülnek. Egy nagy szoftver fejlődésében kulcsfontosságú a szoftver forráskódjának karbantartása. Mára az ilyen eszközök megjelentek az elterjedtebb integrált fejlesztőkörnyezetekben is. Projektünk célja, hogy a Microsoft új programozási nyelvéhez, az F# nyelvhez adjunk megfelelő eszközöket, amelyek kényelmesen használhatóak a Visual Studio alatt.

A kód minősége szempontjából a karbantartás legfontosabb eszköze a refaktorálás. A refaktorálás olyan kódtranszformációkat jelent, amelyek nem változtatják meg a program kívülről megfigyelhető viselkedését, legegyszerűbb példa erre egy változó átnevezése. Mivel a programozól szempontjából a forráskód tagolása, és kommentelése legalább olyan fontos, mint maga a forráskód, ezért nagy hangsúlyt kell fektetni ennek megtartására. Ez a követelmény alapjaiban határozta meg a fejlesztést.

Egy másik fontos eszköz a kódmetrika, amely a kód minőségét méri. Általában a túl bonyolult, túl nagy eljárások függvények nehezen olvashatóak, ezért nagyobb valószínűséggel tartalmaznak hibát is. Ezek felderítésére használhatóak metrikák, így jól kiegésztik a refaktoráló eszközt.

Egy szép kód azonban semmit sem ér, ha lassú. Egy szoftvernek tehát szintén fontos tulajdonsága az erőforrások használata. A harmadik eszközünk, az erőforrásanalízis erre készült, segítségével a programok memóriafoglalása és futási ideje előre becsülhető.

Az F# nyelv a Microsoft új funkcionális nyelve, jelenleg nagyon dinamikusan fejlődik, ezt az is mutatja, hogy az új Visual Studio 2010 már beépítve tartalmazza. Ezt felismerve bízta meg a Morgan Stanley a Programozási Nyelvek és Fordítóprogramok Tanszéket, hogy foglalkozzon a nyelvvel. Bízunk benne, hogy az elterjedését a mi eszközönk is segíteni fogja.

http://plc.inf.elte.hu/fsharp/

Kapcsolat: Kovács Andrea, Mészáros Mónika (bonnie@inf.elte.hu ), Majoros Dániel

Robotika stand

Mai világunkban robotok vesznek körül minket. Sokfélék. Hogyan épülnek fel? Hogyan is működnek? Bemutatjuk, hogyan lehet egyszerű elemekből robotokat építeni, a különféle motorok és érzékelők működését és azok felhasználását, majd a robotok életre keltését a robot viselkedéséért felelős vezérlő program elkészítésével. A látogatók megismerkedhetnek fényérzékelős útvonalkövető illetve ultrahang segítségével navigáló robotokkal, sőt saját maguk is kipróbálhatják, hogyan építhetnek és programozhatnak robotokat.

Kapcsolat: Dr. Istenes Zoltán (istenes@inf.elte.hu )

Ki mit tud stand


Ezen a standon megtudhatjátok, milyen programokat kell a hallgatóknak tanulmányaik során készíteniük az egyes programozási tárgyakból. Terítékre kerülnek grafikus felületű alkalmazások, mesterséges intelligenciát használó programok, illetve 3 dimenziós grafikai bemutatók (DirectX, XNA). A programok bemutatása mellett beletekintünk a programok forrásába is, így megláthatjátok, mennyi tervezés és kódolás szükséges egy-egy program elkészítéséhez.

Kapcsolat: Lengyel Zsolt (lengyel@caesar.elte.hu ), Szendrei Rudolf (swap@elte.hu )

Számítógépes vaktérképes játék

A Térképtudományi és Geoinformatikai Tanszéken egy diplomamunka keretében készült el az az internetes játék, melyben a játékosok a magyar Nemzeti Alaptantervhez igazodó nehézségi fokozatokban tesztelhetik földrajzi tudásukat.

Kapcsolat: Gede Mátyás (saman@map.elte.hu ) Ungvári Zsuzsanna (ungvarizs@map.elte.hu)

Virtuális Glóbuszok Múzeuma

A Térképtudományi és Geoinformatikai Tanszék dolgozói által kifejlesztett technológiának köszönhetően számos régi és újabb föld- és éggömb tekinthető meg ezen az on-line tárlaton. A glóbuszok tetszőlegesen körbeforgatható háromdimenziós modelljei mellett a hozzájuk kapcsolódó háttérinformáció is tanulmányozható.

Kapcsolat: Gede Mátyás (saman@map.elte.hu ), Ungvári Zsuzsanna (ungvarizs@map.elte.hu)

GPS játék (+” kilátóprogram”)

A bemutatón első részében röviden ismertetjük a GPS rendszerek működésének elméleti hátterét: műholdak (űrbeli szegmens), vevőberendezések (felhasználói szegmens), földi állomások (ellenőrző szegmens). Bemutatjuk a legfontosabb alkalmazási lehetőségeket: helyfüggő szolgáltatások, sürgősségi rendszerek, gépjárműnavigáció. A felhasználók számára legfontosabb komponens, a kézi GPS vevők gyakorlati alkalmazása lesz a bemutató második (gyakorlati) része, ahol diákok kíséretével az egyetemi campuson (szabadtéren) elrejtett kis ajándékokat kell megkeresni azok koordinátáinak ismeretében a GPS vevő segítségével.

Kapcsolat: Kovács Béla (climbela@map.elte.hu )

Ütemezés GRID rendszerekben

Kozsik Tamás, Horváth Zoltán, Góbi Attila, Török Márk,
Bánszki István, Tóth Vivien, Turcsány Diána, Zaicsek Balázs

A grid rendszerek célja az, hogy nagy számú és nagy erőforrásigényű (adat-vagy számításintenzív) program futtatásához megfelelő méretű hardverkapacitást biztosítsanak. Drága szuperszámítógépek teljesítménye sok olcsó számítógép (például PC-k) hálózatba szervezésével is elérhető, vagy akár meg is haladható. Egy ilyen nagy hatékonyságú számítási szolgáltatásokat kínáló hálózat hierarchikusan épül fel: egy grid rendszerben klasztereket kötünk össze, egy klaszteren belül pedig több tíz, vagy akár több száz számítógépet. Ma már elérhető árúak, és a közeljövőben olcsóak lesznek az önmagukban is párhuzamos programvégrehajtást támogató, többmagos gépek.

Természetesen egy grid rendszer nem csak a hardverből áll: szofverkomponensek, köztesrétegek segítik a számítási feladatok minél gyorsabb megoldását. Egy ilyen fontos szoftverkomponens az ütemező, mely eldönti, hogy egy számítási feladat hol, melyik klaszteren kerüljön végrehajtásra.

Projektünk célja, hogy programok erőforráshasználatának vizsgálata alapján grid rendszerben feladatütemezést végző köztesréteget tervezzünk meg és fejlesszünk ki. Analitikus, valamint mérési és statisztikai módszerekkel próbáljuk felderíteni egy-egy program erőforráshasználatban mutatott jellemzőit, karakterisztikáját, és az így összegyűjtött információt az ütemező rendelkezésére bocsájtva minimalizáljuk programok befejeződési idejét. Jelenleg az egy programon belüli párhuzamosság vizsgálatával foglalkozunk. Eredményeinket a téma rangos konferenciáin és folyóirataiban mutatjuk be.

Kapcsolat: Dr. Kozsik Tamás (kto@elte.hu ), Legéndi Richárd (legendi@inf.elte.hu )

Open Office mobilon

Manapság egyre szélesebb körben használunk mobil eszközöket (mobil telefonok, okostelefonok, PDA-k, stb...) melyeken a legkülönfélébb programok futtathatók. Projektünk célja, hogy a nyílt szabványú OpenOffice irodai programcsomag mobil változatát elkészítsük, hogy mobil eszközökön is tudjunk olyan dokumentumokat használni (mind olvasni, mind pedig szerkeszteni), melyek formátuma az ODF szabványnak megfelelő, tehát az így készült dokumentumok számítógépről mobil eszközre és vissza tetszőlegesen szállíthatók.

Ezen a standon megismerkedhetünk a mobil szerkesztő prototípusaival, melyek segítségével szöveges dokumentumok és táblázatok kezelésére nyílik lehetőség, melyek asztali számítógépen is használhatóak.

Kapcsolat: Lengyel Zsolt (lengyel@caesar.elte.hu )

Humán-számítógép eszközök használata

Az egyik standon számítógép-humán interfész eszközök lesznek láthatóak, kipróbálhatóak. Ezek az eszközök humán-számítógép eszközök (mint például a billentyűzet) ellentettjei. Segítségükkel a számítógép kap lehetőséget arra, hogy tudását átadja és a felhasználót segítse.

A másik standon a két játék lesz, amelyeket interneten keresztül is lehet majd játszani. A játék módja és eredménye több dolgot elárul a felhasználóról és a gép segítsége lehetségessé válik. A kétféle eszköztár együtteséről a standoknál levő oktatók, PhD hallgatók adnak majd felvilágosítást.

Kapcsolat: Lőrincz András (lorincz@inf.elte.hu )

Numerikus módszerek stand

Kapcsolat: Dr. Gergó Lajos (gergo@cs.elte.hu ), Lócsi Levente (locsi@eotvos.elte.hu )

Videokonferencia

Azok , akik nem tudnak részt venni a nyílt napon, az interneten keresztül online kísérhetik figyelemmel az eseményeket. http://online.inf.elte.hu/

Kapcsolat: Sándor Antal (maci@inf.elte.hu)

HÖK stand

ELTE-Soft stand

Támogató:

ELTESOFT

2017.10.20.