Lezárult a Vas vármegyei technikai, informatikai műveltség növelését célzó roadshow

2024.07.22.
Lezárult a Vas vármegyei technikai, informatikai műveltség növelését célzó roadshow

Vas megyei általános és középiskolákban népszerűsítették a technikai és informatikai területet kollégáink idén tavasszal. A foglalkozások célja az volt, hogy a résztvevők élményszerűen ismerjék meg a technikai rendszerek működtetéséhez szükséges természeti törvények alapjait. A feladat különböző technikai problémák megoldása, a gyakorlati megvalósítások mérésekkel való megerősítése volt, konstrukciós építőkészletekből.

Az általános iskolákban tartott foglalkozásokon 7. évfolyamos tanulók vettek részt. Az elektromos készletek alkotóelemeinek rövid ismertetése után a tanulók választhattak, hogy miként kivitelezik a feladatot: önálló ötlettel vagy a leírásban szereplő útmutató alapján is építhettek elektromos kapcsolásokat, döntően egy lakás villamos hálózatát. Illetve az optikai vezeték fényvezetésére is példát kaphattak az építés során egy ledes fényforrás segítségével. Egervölgy, Ikervár, Körmend, Rábapaty, Rum, Sárvár, és Torony iskoláinak 203 tanulója, köztük 74 lány vett részt a foglalkozásokon.

A 90 perces középiskolai foglalkozásokon a diákok napenergia és szélenergia modellekkel végeztek méréseket, kísérleteket. Megismerték a napelem és a fényforrás közötti ok-okozati kapcsolatokat, a termelt villamosenergia mennyisége és a fogyasztás értéke közötti összefüggést, valamint a fényforrás (Nap) erőssége, a „szűrt” fény és az előállított villamosenergia kapcsolatát. A másik kísérlet a szélenergia és a villamosenergia átalakítására vonatkozott, itt a széllapátok profil kialakítása, a szél nagysága és iránya közötti összefüggéseket vizsgálták a tanulók. Bük, Celldömölk, Körmend és Sárvár négy intézményében 98 tanulóhoz – ebből 28 lányhoz – jutottak el a foglalkozások.

A foglalkozások végén mindenhol ismertették az ELTE IK képzési és nevelési programjait, a pályaválasztási és továbbtanulási lehetőségeket.

A roadshow során kollégáink 11 nap alatt 10 településre látogattak el, 13 foglalkozást tartottak 12 helyszínen, melyeken összesen 301 diák, közülük 102 lány vett részt.

A projekthez kapcsolódó másik tevékenység a VI. Dunántúli technika és tervezés verseny Vas Vármegyei fordulójának és Dunántúli döntőjének megszervezése és lebonyolítása volt.

A tanulmányi verseny megyei fordulóját 2024. február 29-én az ELTE Informatikai Kar Műszaki Intézetében rendeztük meg. A II. korcsoportos versenyen hetedik és nyolcadik osztályos tanulók nevezhettek, az iskolai fordulóban elért eredményeik alapján. Az idei évben 14 tanuló, – melyből 9 leány – mérte össze tudását a smart környezet technikai feltételrendszerének működéséről, a smart környezet kialakításának eszközkészletéből. Az első helyen végzett tanuló jutott tovább a verseny Dunántúli döntőjébe.

A már hagyományosnak mondható tanulmányi verseny Dunántúli döntőjét 2024. április 11-én tartottuk meg az ELTE Savaria Egyetemi Központ dísztermében. A döntőn kilenc dunántúli vármegye iskoláiból érkeztek tanulók, akik a saját vármegyei fordulójukat korosztályukban megnyerték. A kilenc versenyzőből öt fő leánytanuló vett részt a versenyen.

Az I. korosztály feladata egy szenzorokkal ellátott járműmodell megépítése és egy pályakövető alaprajz elkészítése volt, előre megadott szempontok alapján. A járműmodell mechanikai, ultrahang és optikai szenzort tartalmazott, valamint hangvezérléssel is irányítható volt. A feladat megoldásához még szükséges volt az előre megfogalmazott célállomások útvonalának megtervezése és megrajzolása, amelyet a járműmodellnek meg kellett tennie. A II. korosztálynak is elméleti feladatmegoldással kezdődött a tanulmányi verseny, a második részben pedig egy robotkart kellett összeszerelniük és távirányítóval működtetniük. A robotkar modell 5 szabadságfokkal rendelkezett, képes volt mozogni a saját tengelye körül, az alkar, a felkar és a csukló bólintására, valamint a megfogó ujjak mozgatására. Az első korosztálynak 90 perc, a második korosztálynak 120 perc idő állt rendelkezésre a modell elkészítésére. Minden versenyző oklevelet kapott és értékes könyveket, 3D tollakat vehetett át.

A program megvalósulását a Kulturális és Innovációs Minisztérium, valamint a Nemzeti Tehetség Program támogatja (NTP-STEM-23-0016).

Technikai, informatikai műveltség roadshow

Technikai, informatikai műveltség roadshow

0

/

0

0

/

0